منتدايات القديسة انا سيمون
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى مسيحى

الرئيسيةمنتديات انا سيمأحدث الصورالتسجيلشات انا سيمون للشباب المسيحى فقطدخول

ارادة الانسان وارادة اللة

كاتب الموضوعرسالة
????
زائر
Anonymous

ارادة الانسان وارادة اللة Empty
مُساهمةموضوع: ارادة الانسان وارادة اللة   ارادة الانسان وارادة اللة I_icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 13, 2009 10:42 am

بنخسر الاحساس بالحب عند البعد عن اللة ونحس بالضيق والحزن والخوف والياس والضياع ...الخ علشان كدة لاذم نفتح قلوبنا ليسوع ونأذن لة بالدخول وسعتها هنشعر بالدفى والحب والسلام الداخلى بس للاسف كتير منا لسة منشغل بالشهوات ولذات العالم ربنا عايز يتخل قلبنا بس كل ميجى يدخل يلاقى ان انت جوة قلبك فى خطية كذا وشهوة كذا ويلاقى ان انت بتفضل الاستمتاع بهذة الخطاا اكتر منة ويفضل على الباب مستنيك تديلة مفتاح قلبك علشان ربنا ميقدرش يكسر باب قلبك ويخش لاذم انت تسمحلة بالدخول ومينفعش تطلب من ربنا ان انت نفسك تتخلص من شهوة معينة وانت لسة متعلق بيها وبتفضلها على ربنا ولسة سادت قلبك عنة مثلا مينفعش تتطلب من شغالة تيجى عندك البيت تنظفة كويس وتلمعة من كل القزورات وقول لما تيجى تخبط متفتحلهاش وتقلها انا مش هينفع افتح نظفى البيت وانتى برة هكذا ربنا مع فارق التشبيهة لو مسمحتلهوش بالدخول علشان ينظف قزورات قلبك (شهواتها وخطيتها) مش هتنظف سعتها هتخسر كل حاجة هتخسر نفسك وهتخسر سلامك الداخلى هتخسر اللة هتخصر حتى الناس الى انت بتحبهم لان الخطايا بتعمى الانسان عن كل حاجة وهتخسر الحضن الابوىارادة الانسان وارادة اللة Confusedبس علشان ب ربنا غير محدود مش بيسبنا ويفضل يبعت لينا رسائل روحية عن طريق خدمنا او اصحابنا او اباء الكنيسة او اهلينا مش بيسيبنا او عن طريق تجربة تفوقنا ولو رجع هيلاقى ان ربنا مستنية وفتحلة حضنة واذا الانسان اصر على خطيتة وفضلها على ربنا ورغب محاولات ربنا التى لا تعد يرفضها عتها هيقى انسان ميت فى الخطية اذا ربنا لا يستطيع اجبارنا ان احنا نسيب خطية او شهوة دون ارادتنا يعنى واحنا لسة حبنها لاذم ندى مفتاح قلبنا ليسوع مش لشهوات ولا الشيطان يبقى السؤال هنا مفتا قلبك مع مين ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يا ترى لية مسقلناش نفسنا لية ربنا ميقدرش يكسر باب قلبنا ويخش او لية ميقدرش يخلينى مثلا ابطل سجائر او خمرة وانا بحبها ومش عايز ابطلها ؟ ؟ اقولك انا لية علشان اللة دة الى هو الاب روح والروح غير قانونية على الارض عمرنا مشوفنا روح بتمشى او بتركب البص او بتروح المدرسة يعنى الروح (الروح الشريرة -الروح القدس) وجدة غير قانونى على الارض لذلك تسكن الروح القدس فينا عند التعمد فينا مش حولينا جوانا ومثلا على الروح الشريرة بنقول الانسان دة جوة شيطان يعنى الروح بتحتاج لجسد علشان تكون وجودها قنونى على الارض علشان كدة الجسد اقول مبيموت بيصعد للسماء مش بيفضل فى الارض علشان كدة ربنا محتاج لجسد علشان يعمل بواسطة دة قانون ربنا وضعة من بعد اما خلق الانسان الانسان (الروح والجسد) بس الى وجودة قانونى على الارض مش الروح فقط مثلا ربنا ائتم عملية الفداء عندما اتجسد من العذراء فاصبح حينها وجودة قانونيا على الارض يعنى ربنا ميقدرش يعمل اى حاجة بدون العنصر البشرى ميقدرش يخليك تنجح من غير ارادتك فى النجاح ميقدرش يخليك تبطل خطية من غير ارادتك فى انك تبطلها ميقدرش يدخل قلبك منغير ارادتك فى السماح اة بالدخول مكنش يقدر يتجسد من العذراء منغير م كانت تقول ها انا امة الرب يعنى يارب انا سمحة لروحك بالدخول فيا يا ترى هندعو اللة للدخول ام لا اللة من كتر محبتة لينا ادانا قلب ومعاة مفتاحة ينحبة هو بية ياما نحب الخطية بية يا ترى المفتاح فين وامتى هندية لربنا ونسلملة حياتنا ونقولة انا يارب الفخار وانت الفخارى اعجينى وشكلنى ذى ما انت عايز امتى وتمر ايام وسنين وربنا يقول انا فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ارادة الانسان وارادة اللة User_offline ارادة الانسان وارادة اللة Reputation
vbrep_register("24944")
ارادة الانسان وارادة اللة Report
Admin
admin
admin
Admin

ارادة الانسان وارادة اللة Empty
مُساهمةموضوع: رد: ارادة الانسان وارادة اللة   ارادة الانسان وارادة اللة I_icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2009 3:49 pm

ارادة الانسان وارادة اللة 4707_111 ياريت كل واحد مننا فعلا يسلم حياتة لربنا ارادة الانسان وارادة اللة 674126 طلبت الرب فاستجاب لى ومن جميع مخاوفى نجانى (مز4:34)ميرسى ليك يا اشرف ربنا يبارك حياتك موضوع جميل ارادة الانسان وارادة اللة 674126
https://anasemon.ahlamontada.net

ارادة الانسان وارادة اللة
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» وعظة ابونا مكارى بتاريخ 6/2/2009 بعنوان ابن الانسان ويونان والانســــــ