منتدايات القديسة انا سيمون
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى مسيحى

الرئيسيةمنتديات انا سيمأحدث الصورالتسجيلشات انا سيمون للشباب المسيحى فقطدخول

هى دى الحقيقه يا شباب !

كاتب الموضوعرسالة
mizo
mizo
mizo
mizo

هى دى الحقيقه يا شباب ! Empty
مُساهمةموضوع: هى دى الحقيقه يا شباب !   هى دى الحقيقه يا شباب ! I_icon_minitimeالجمعة أكتوبر 30, 2009 2:50 pm

الحقيقة هناك شئ يحدث هذه الأيام بين المؤمنين خصوصاً الشباب....
نجد الشاب وخصوصاً في موضوعين أولهم الزواج والثاني العمل نجده يصلي وبصدق ويطلب الله بكل قوة ويسأل أخوته المؤمنين من حوله أن يصلوا معه وبعد الرد يحدث أمر غريب وجدته في الكثيرين من حولي وأحسست أني قد أقع في هذا الشرك ولكني تمسكت ولولا قليل لزلت خطواتي لكن الله أمين الذي يثبت....

فمثلاً أصلي كي أتزوج فلانه ويجيب سيدي بنعم لكن يا رب أنا مش مقتنع تماماً فيجيب سيدي لست تفهم الآن ولكن ستفهم وقد يجيبك هذا هو الأفضل لك ويقنعنك بها تماماً.... ولان هذا الشاب يثق بسيده فإنه يخوض الأمر وبعد فترة ليست بكثير تحدث المصاعب والمشاكل وتأتي الرياح حيث لا تشتهي السفن ونجد سفينة الحياة في اضطراب شديد ويبدأ إبليس في مصارعتنا عن طريق الخوف والقلق والضيق بل ويبدأ في صنع المكائد كالحيات والأمر الصغير يجعلك تراه كبيراً أكبر منك بمراحل فتبدأ في التراجع وقد يصور لك أن هذا الأمر ليس من الله حقاً لكنك أنت نفسك كنت تريد هذا الشئ بشده فتخيلت أنه من الله ليس إلا.... !!!

أو قد يفعل الأخطر وهو إقناعك أن الله يريدك الآن أن تترك الأمر......
يا شباب عايز أقول حاجة مهمة لو أنت فعلاً قعدت أمام الله وكنت بتطلب الله بكل قلبك وبأمانه تامه هو قال (وَيَكُونُ الرَّبُّ مَلْجَأً لِلْمُنْسَحِقِ. مَلْجَأً فِي أَزْمِنَةِ الضِّيقِ. وَيَتَّكِلُ عَلَيْكَ الْعَارِفُونَ اسْمَكَ، لأَنَّكَ لَمْ تَتْرُكْ طَالِبِيكَ يَا رَبُّ. مزمور 9 :10-11) لا يترك طالبيه خذوا بالكم .الله مش هيتركنا يا شباب مادام طلبناه من كل القلب ده مكتوب كده (طَيِّبٌ هُوَ الرَّبُّ لِلَّذِينَ يَتَرَجَّوْنَهُ، لِلنَّفْسِ الَّتِي تَطْلُبُهُ. مراثي أرميا 3 :25 ) واللي بيقول غير كده بيكدب الله لأن الله لا يناقض نفسه ... عشان كده بقول وبأكد لو فعلاً طلبت الرب من قلبك ومش بقول في ساعة ولا حتى يوم لا ،أمر زى ده محتاج أسابيع وشهور وحسب ما ربنا هيرتبلك ومش بس كده لكن محتاج تأكيدات كثير وإثباتات أن الأمر من الرب وبعد كده متقوليش اى كلام ثاني ،الرب مش بيلعب معانا النهارده أرتبط بدي وبكرة سيب دي عشان تأخذ دي والعك بقي ..... هتقولي بس الأمور كلها مش مضبوطة هقولك الرب قال ( اَلْحَقَّ الْحَقَّ أَقُولُ لَكُمْ: إِنَّكُمْ سَتَبْكُونَ وَتَنُوحُونَ وَالْعَالَمُ يَفْرَحُ. أَنْتُمْ سَتَحْزَنُونَ، وَلكِنَّ حُزْنَكُمْ يَتَحَوَّلُ إِلَى فَرَحٍ. اَلْمَرْأَةُ وَهِيَ تَلِدُ تَحْزَنُ لأَنَّ سَاعَتَهَا قَدْ جَاءَتْ، وَلكِنْ مَتَى وَلَدَتِ الطِّفْلَ لاَ تَعُودُ تَذْكُرُ الشِّدَّةَ لِسَبَبِ الْفَرَحِ . يوحنا 16 :20-21 ) في تعب وقلق وهم أيوه أكيد ما هو قال من البداية قبل ما أنت تتبعة ما خدعكش أو كدب عليك قالك (قَدْ كَلَّمْتُكُمْ بِهذَا لِيَكُونَ لَكُمْ فِيَّ سَلاَمٌ. فِي الْعَالَمِ سَيَكُونُ لَكُمْ ضِيقٌ، وَلكِنْ ثِقُوا: أَنَا قَدْ غَلَبْتُ الْعَالَمَ». يوحنا 16 :33) كان واضح وصريح .... هتقولي بس أنا ظروفي مش واضحة وكمان أنا مش مستحمل هقولك اللي قاله واحد كانت أزمته شديدة جداً اسمه أيوب لمراته لما لامته (فَقَالَ لَهَا: «تَتَكَلَّمِينَ كَلاَمًا كَإِحْدَى الْجَاهِلاَتِ! أَالْخَيْرَ نَقْبَلُ مِنْ عِنْدِ اللهِ، وَالشَّرَّ لاَ نَقْبَلُ؟». أيوب 2 :10)
الله هو هو أمس واليوم وإلي الأبد لا يتغير ولا ينكر نفسه فلو قالك امبارح أيوه مستحيل مستحيل وأكرر وأقول مستحيل هيقول لا والعكس وغير كده يبقي أحنا بنحاول -أن جاز التعبير- نلوي زراع الرب عشان يوافق علي اللي أحنا عايزين نعمله وده مش بس في الجواز ولا الشغل لكن ده في كل الأمور .

وفي النهاية أحب أطمأنكم بآية جميلة قالها سيدنا ( إِلَى الآنَ لَمْ تَطْلُبُوا شَيْئًا بِاسْمِي. اُطْلُبُوا تَأْخُذُوا، لِيَكُونَ فَرَحُكُمْ كَامِلاً. يوحنا 16 :24 )

سيبها عليه وشوف هو هيعمل أية ولو معملش -مش خلال لحظات أصلنا مش بنتكلم علي فانوس علاء الدين أحنا بنتكلم علي الله كلي القدرة والعلم واللي في ايده أنه يحول كل الشر لخير ولاده بس كل حاجه ليها وقت- لو معملس أنا بقولك سيبه ومتثقش فيه ثاني....بس جرب تسلم الأمر وشوف أيده

هى دى الحقيقه يا شباب !
صفحة 1 من اصل 1